Looking at art from a screen

the effects of the Sars-CoV-2 virus pandemic on the artistic practices of Sesc Lajeado, RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1374

Keywords:

file, SESC, Pandemic

Abstract

The article is derived from a research conducted together with the Curriculum, Space, Movement Research Group (CEM/CNPq) of the University of the Taquari Valley and aims to understand the educational and artistic practices carried out by the Social Trade Service of the city of Lajeado, RS, during the Covid-19 pandemic. Taking the notion of archive by Michel Foucault as a procedure, it sought to archive the activities carried out by the Social Service of Commerce over 17 months and to conduct interviews and conversations with a cultural agent of the institution in order to understand the ways of operating and reinventing the institution amid the pandemic. The results give visibility to what has been produced and point out that new arrangements can be reinvented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Zanini Fiorin, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Graduanda em Psicologia na Universidade do Vale do Taquari - Univates. Bolsista de Iniciação Cientifica BIC-FAPERGS do Grupo de Pesquisa Currículo, Espaço, Movimento (CEM/CNPq/UNIVATES), com vinculação ao Grupo de Pesquisa Juventudes, Imagem e Educação (JImE/CNPq/Univates).

Angelica Vier Munhoz, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica (PUCRS); Mestrado  e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com estágio doutoral (Capes) na Université Paris VIII (Vincennes Saint Denis), Departements de Arts, Philosophie et Esthétique, Pós-doutorado na USP. Atualmente é professora Titular da Universidade do Vale do Taquari - Univates atuando nos cursos de graduação em Pedagogia e Psicologia e no Programa de Pós-graduação - Mestrado e Doutorado em Ensino e Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas. 

References

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola, 2001.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

LOPONTE, L. G. Arte contemporânea, inquietudes e formação estética para a docência. Educação e filosofia, Uberlândia, v. 28, n. 56, p. 643-658, 2014.

MACÊDO, S. Um olhar para a subjetividade e a saúde mental do trabalhador durante e após a pandemia da Covid-19. Trabalho (En)Cena, Palmas, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20873/2526-1487e021005 Acesso em: 9 jun. de 2021.

SANTOS, B. de S. O futuro começa agora: da pandemia à utopia. São Paulo: Boitempo, 2021.

SERVIÇO SOCIAL DO COMÉRCIO. O Sesc. Institucional. Página inicial. 2021. Disponível em: https://www.sesc.com.br/institucional/o-sesc/ Acesso em: 1 jun. 2021.

Published

2024-04-02

How to Cite

Zanini Fiorin, B., & Munhoz, A. V. (2024). Looking at art from a screen : the effects of the Sars-CoV-2 virus pandemic on the artistic practices of Sesc Lajeado, RS. Horizontes, 42(1), e023062. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1374