Chronicle as a dialogical-mediational device in professional training and intervention-research processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1534

Keywords:

Narrativas, Formação Profissional, Mediação, Dispositivo, Posicionamento

Abstract

This article aims to present a theoretical-methodological reflection, inspired by Cultural Psychology, on the use of the chronicle as a mediation tool in professional training and intervention-research. As an illustration, excerpts from transcriptions of audio-recorded material and chronicles, produced in an intervention-research with socio-educational agents at a Youth Detention Center in the Federal District, are included. Five functions of the chronicles were noted: recovering group memory; raising questions for revising and expanding subjective resources; adding theoretical knowledge and analytical skills; valuing divergent viewpoints; and clarifying implicit aspects of communication.

Keywords: Narratives. Professional Qualification. Mediation. Device. Positioning.

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Author Biographies

Gleicimar Gonçalves Cunha, Instituto de Educação Superior de Brasília - IESB

Doutora (2021) e mestre (2000) em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar pela Universidade de Brasília. Especialista em grupos operativos pelo Instituto de Psicologia Social Pichon Rivière. Atua como professora de psicologia em disciplinas ligadas à educação e ao desenvolvimento há mais de 20 anos (18 anos na Universidade Católica de Brasília e, desde 2019, no Instituto de Educação Superior de Brasília). 

Maria Cláudia Santos Lopes de Oliveira, Universidade de Brasília - UnB

Professora Titular aposentada do Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília. Mestre em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1992) e Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2000). Realizou pós-doutorados na Clark University, E.U.A (2005); na Universidade Autônoma de Madri, Espanha (2009), e na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro e Universidade de Aalborg, Dinamarca (2015/2016). É membro da Rede SPPREAD International (Social Pedagogy Practice, Research, and Development). Coordenou Plano de Trabalho financiado pelo programa Capes Print (2019-2021). 

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Published

2024-11-04

How to Cite

Cunha, G. G., & Oliveira, M. C. S. L. de. (2024). Chronicle as a dialogical-mediational device in professional training and intervention-research processes. Horizontes, 42(1), e023139. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1534