The hermeneutics of the self in the effectiveness of teaching language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1633

Keywords:

Filosofia da Educação, Docente, Ação linguística, Si-mesmo, Hermenêutica

Abstract

The work employs Paul Ricoeur's concepts of self and recognition to analyze teaching language from a hermeneutic perspective in the face of school violence. It underscores the importance of transcending subjectivity to establish a healthy intersubjective relationship, requiring a predisposition to rethink the self. The study references the tragedy of Antigone and the philosophy of language to enhance the cultivation of humanity in education. It emphasizes the need for an ethical approach in pedagogical practice, including self-understanding, interpersonal relationships, respectful expression, and mutual recognition. It highlights the significance of "power-speaking," necessitating a reevaluation of educational foundations to promote mutual recognition, thereby avoiding violence.

 Keywords: Philosophy of education; Teacher; Linguistic action; Self; Hermeneutics.

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Author Biographies

Amarildo Trevisan, Universidade Luterana do Brasil - ULBRA/Universidade Federal de Santa Maria -UFSM

Doutor em Educação: Filosofia da Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Pós-Doutor em Humanidades pela Universidade Carlos III, de Madri-Espanha. Professor pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM/RS/Brasil e pesquisador PQ-1C do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. 

Ercília Maria de Moura Garcia Luiz, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutora em Educação, Pós-doutoranda em Educação/ UFSM. Professora de Português, Inglês, supervisora e orientadora educacional na Rede Pública Estadual/RS.  

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Published

2024-08-09

How to Cite

Trevisan, A., & de Moura Garcia Luiz, E. M. . . (2024). The hermeneutics of the self in the effectiveness of teaching language. Horizontes, 42(1), e023114. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1633