Ethical and epistemological issues in the field of research in education
the challenge of researching with children
DOI:
https://doi.org/10.24933/horizontes.v41i1.1655Abstract
This article reflects on nodal issues in the field of education research, particularly the ethical and epistemological challenges of researching with children. We consider some singularities of scientific production with regard to the qualitative perspective of investigation, in which research with children is considered in its contemporary challenges that involve the recognition of this group as a social and political category. The article was produced from a bibliographic review, focusing on a dive into studies in the field of research with children and their assumptions. We point to the need for theoretical-methodological procedures that effectively contemplate an ethical and alteritarian perspective, in dialogue with the conceptions of childhood underlying research with children.
Downloads
References
ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira, 1998.
ARIÈS, P. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2011.
BAKHTIN, M. M. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
BARBOSA, M. C. S. A ética na pesquisa etnográfica com crianças: primeiras problematizações. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 1, p. 235-245, jan./jun. 2014. DOI:10.5212/PraxEduc.v.9i1.0011.
BECCHI, E. Retórica da infância. Tradução Ana Gomes. Perspectiva, Florianópolis, UFSC/CED, NUP, n. 22, p. 63-95, 1994.
BRASIL. Lei n. 8069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA) e dá outras providências. Diário Oficial União, Brasília, DF, 16 de jul. 1990.
FERNANDES, F. As Trocinhas do Bom Retiro. In: FERNANDES, F. Folclore e mudança social na cidade de São Paulo. Vozes: Petrópolis, p. 229-250, 2004.
FRANKLIN, B. The Handbook of Children ‘s Rights: Compa-rative Pollcy and Practice. London: Routledge, 1995.
KRAMER, S. Autoria e Autorização: Questões Éticas na Pesquisa com Crianças. Cadernos de Pesquisa, n.116, p.41-59, jul.2002.
KRAMER, S. A educação como resposta responsável: apontamentos sobre o outro como prioridade. In: FREITAS, M. T. de A. (org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica, p. 29-46, 2013.
MARTINS FILHO, A. J. Jeitos de ser criança: balanço de uma década de pesquisas com crianças apresentadas na ANPED. In: MARTINS FILHO, A. J.; PRADO, P. D. (orgs.). Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. Campinas, SP: Autores Associados, p. 81-106, 2011.
MARTINS, J. S. Regimar e seus amigos: a criança na luta pela terra e pela vida. In: MARTINS, J. S. (org.). O massacre dos inocentes: a criança sem infância no Brasil. São Paulo: Hucitec, p. 51-80,1993.
MESQUITA, D. L. de. Cidadania desde a infância e educação para a democracia: da negação da fala à perspectiva de fortalecimento da voz da criança. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 27, p. 1-22, 2022.
NAJMANOVICH, D. O feitiço do método. In: GARCIA, R. L. (org.). Método, métodos, contramétodo. São Paulo: Cortez, p.25-62, 2003.
QVORTRUP, J. Childhood as a Social Phenomenon - An Introduction to a Series of National Reports. Eurosocial - Report 36/1991. Vienne European Centre, 1991.
ROSEMBERG, F. M. B. M. Educação para quem? Ciência e Cultura (SBPC), v. 28, n.12, p. 66-71, 1976.
ROSEMBERG, F.M.B. A criança pequena e o direito à creche no contexto dos debates sobre infância e relações raciais. In: BENTO, M.A.S. (org.). Educação Infantil, Igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. São Paulo: Ceert, UFSCAR, MEC, p. 11-41, 2011.
SARMENTO, M. J. Visibilidade Social e Estatuto da Infância. In: VASCONCELLOS, V. M. R. de; SARMENTO, M. J. (orgs.). Infância (In)visível. Araraquara, SP: Junqueira; Marin, p. 25-49, 2007.
SARMENTO, M. J.; PINTO, M. As crianças e a Infância: definindo conceitos delimitando o campo. In: PINTO, M.; SARMENTO, M. J. (orgs.). As Crianças: Contextos e Identidades. Braga, Portugal: Centro de Estudos da Criança, p. 9-30, 1997.
SEVERINO, A. J. Pesquisa educacional: da consistência epistemológica ao compromisso ético. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 3, p. 900-916, jul./set. 2019. DOI: 10.21723/riaee.v14i3.12445.
SILVA, A. P. P. N. da; SOUZA, R. T. de; VASCONCELLOS, V. M. R. de. O estado da arte ou o estado do conhecimento. Educação, Porto Alegre, v. 43, n. 3, p. 1-12, set./dez. 2020.
SIROTA, R. Emergência de uma sociologia da infância: evolução do objeto e do olhar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 112, mar. 2001. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742004000100001.
VARELA, J.; ALVAREZ-URIA, F. A maquinaria escolar. Teoria e Educação, Porto Alegre, n. 6, p.225-246, 1992. (Dossiê: História da Educação, v. 6).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fabiana Nery de Lima Pessanha, Florentino Maria Lourenço
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal, desde que através do link da Horizontes) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
d) O trabalho para submissão deve ser acompanhado por uma carta escaneada assinada por todos os autores, informando que o trabalho não foi enviado para nenhum outro periódico e que acatam as normas contidas nas Diretrizes da Horizontes.