Ethical and epistemological issues in the field of research in education

the challenge of researching with children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v41i1.1655

Abstract

This article reflects on nodal issues in the field of education research, particularly the ethical and epistemological challenges of researching with children. We consider some singularities of scientific production with regard to the qualitative perspective of investigation, in which research with children is considered in its contemporary challenges that involve the recognition of this group as a social and political category. The article was produced from a bibliographic review, focusing on a dive into studies in the field of research with children and their assumptions. We point to the need for theoretical-methodological procedures that effectively contemplate an ethical and alteritarian perspective, in dialogue with the conceptions of childhood underlying research with children.

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Author Biographies

Fabiana Nery de Lima Pessanha, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Doutora em Educação pelo (PPGEDU) - Processos Formativos e Desigualdades Sociais, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) - Faculdade de Formação de Professores (FFP). Mestre em Educação (UERJ - 2017) e graduada em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense (UFF - 2003). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas da(s) Infância(s), Formação de Professores e Diversidade Cultural (GIFORDIC). Atualmente, atua como Pedagoga - Supervisora Educacional - na Fundação Municipal de Educação de Niterói/RJ (FME) e como Professora Inspetora Escolar - na Secretaria de Estado de Educação/RJ (SEEDUC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, Planejamento e Avaliação Educacional.

Florentino Maria Lourenço, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Doutorando em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais Mestre em Pedagogia e Didactica pela Universidade Metodista Unida de Mocambique (2020). Actualmente professor universitário e pesquisador sobre diferença, cultura e currículo. Bolsista da CAPES pelo programa ProAfri. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas da(a)s Infância(s), Formação de Professores (as) e Diversidade Cultural (GIFORDIC-FFP/UERJ).

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Published

2023-12-16

How to Cite

Pessanha, F. N. de L. ., & Lourenço, F. M. . (2023). Ethical and epistemological issues in the field of research in education: the challenge of researching with children. Horizontes, 41(1), e023054. https://doi.org/10.24933/horizontes.v41i1.1655

Issue

Section

Seção Temática: Ética em Pesquisa de Educação e Integridade Acadêmica