Large-scale assessment:

uses and abuses of performativity and the attributes of an anti-hero manager

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1718

Abstract

In dialogue with studies that discuss the uses (and abuses) of standardized tests’ results, this essay highlights two devices of the neoliberal education policies: the large-scale assessments and the principle of meritocracy. The persistent disarticulation between assessment policies and training policies for education professionals is problematized and it is argued that solid knowledge and a critical attitude towards assessments are imperative attributes of an “anti-hero” school director, willing to act through the cracks in the neoliberal hegemonic model of education and school management.

 

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Author Biographies

Sanny Silva da Rosa, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

Doutora em Educação (Currículo) pela PUC-SP (1996). Estudos pós-doutorais no Institute of Education, University College of London (2010-2011), supervisão de Stephen J. Ball. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Educação  da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). Líder do grupo de pesquisa "Gestão Democrática e Qualidade Social da Educação Básica) Linha de pesquisa: Política e Gestão da Educação. 

Marco Wandercil da Silva , Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Líder do Grupo de estudo ABC da Educação - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre impacto das avaliações em escolas inseridas em regiões de alta vulnerabilidade social do Grande ABC Paulista. Membro da Rede Brasileira de Pesquisa em Rankings, Índices e Tabelas Classificatórias na Educação Superior (Rede Rankintacs). Membro do Grupo de Avaliação, Políticas e Sistemas Educacionais (GRAPSE). Professor Pesquisador do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). Linha de Pesquisa: Políticas e Gestão da Educação.  

Alessandra Cristina Matheus de Paiva Pereira , Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

Mestranda em Educação; Graduada em Pedagogia e Letras; Especialização em Gestão Escolar; Psicopedagogia e Neuropsicologia; Membro do Grupo de estudo ABC da Educação - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre impacto das avaliações de larga escala em escolas inseridas em regiões de alta vulnerabilidade social do Grande ABC Paulista.

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Published

2024-05-24

How to Cite

Silva da Rosa, S., Silva , M. W. da ., & Pereira , A. C. M. de P. . (2024). Large-scale assessment: : uses and abuses of performativity and the attributes of an anti-hero manager. Horizontes, 42(1), e023075. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1718

Issue

Section

Seção Temática: Avaliação educacional: velhos embates, novas disputas