Avaliação institucional participativa na educação infantil:

processos formativos docentes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1723

Abstract

The text presents an excerpt from one of the authors’ dissertations that narrates the formative possibilities of institutional assessment in Early Childhood Education through the management and training experiences of one of the authors in a public Early Childhood Education institution. Next, we invite reflection on the field of disputes and meanings that exist in this stage to understanding the evaluation processes, understanding that institutional evaluation strengthens collective and participatory processes. The understanding of institutional assessment in the continued training of teachers who work in the context of Early Childhood Education is confirmed, and the potential of experiences woven into a network, in the dialogues and reflections produced in/for the school.

Keywords:  Institutional assessment; Child education; Teacher training.

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Author Biographies

Cristiane Ferreira Cunha Amancio, Secretaria Municipal de Educação do RJ / Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Doutoranda e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas, Avaliação e Infâncias - GEPPAI/UERJ. 

Virgínia Cecília da Rocha Louzada, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/Maracanã) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd), na linha de pesquisa "Infância, juventude e Educação". É Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2015), onde também recebeu o título de Mestre em Educação (2006). Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1996). Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas, Avaliação e Infâncias (GEPPAI). Conselheira titular do Conselho Municipal do Rio de Janeiro desde 2019, representando a Universidade ou Faculdade de Educação (Sociedade Civil).

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Published

2024-05-24

How to Cite

Ferreira Cunha Amancio, C., & da Rocha Louzada, V. C. (2024). Avaliação institucional participativa na educação infantil: : processos formativos docentes. Horizontes, 42(1), e023074. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1723

Issue

Section

Seção Temática: Avaliação educacional: velhos embates, novas disputas