Construção de uma avaliação de viés formativo:

a experiência do Educandário Humberto de Campos em análise

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1745

Abstract

This article examines the experience of collectively building a form of assessment aligned with the formative perspective. In the context of humanizing education and the emancipation of students, the experience analyzed goes beyond the mere monitoring of content, in the direction of a look at multidimensional formation. This is a documentary analysis based on the school's own documents and scientific publications about the school. Various documents are analyzed, including the political-pedagogical project, learning reports, class council minutes, student progress monitoring records and collective self-assessments. Three main movements adopted by the collective as documentation and evaluation tools are highlighted: (1) pedagogical circles and self-evaluation processes; (2) tutoring and the dialogical space in learning evaluation; and (3) collective class councils. We observed that the way in which the school began to organize its pedagogical work feeds into a formative evaluation process, and that this enhances the school's internal processes through feedback. 

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Author Biographies

Beatriz Nogueira Marques de Vasconcelos, Universidade Federal de São Carlos - UFScar

Mestre em Educação com ênfase em Psicologia e Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) em 2016. Atualmente, cursa doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), com bolsa FAPESP. Faz parte dos grupos de pesquisa LOED-UFSCar e do grupo Mandacaru: Educação e Filosofia no Instituto Federal de São Paulo (IFSP). No presente, desempenho o papel de Pesquisadora, na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Luana Costa Almeida, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), na área de Ensino e Práticas Culturais (2014), com período de estágio na Universidade Autônoma de Barcelona-Espanha, ambos com financiamento da FAPESP. Mestre em Educação pela Unicamp, na área de Ensino, Avaliação e Formação de Professores (2008). É Professora Adjunta do quadro efetivo da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), junto ao Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP), atuando em ensino, pesquisa e extensão na graduação em Pedagogia e nos programas de Pós-Graduação em Educação acadêmico e profissional. Participa como pesquisadora no Laboratório de Observação e Estudos Descritivos (LOED/Unicamp) e como líder do LOED/UFSCar. É editora assistente da revista Educação Sociedade (CEDES).

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Published

2024-04-26

How to Cite

Vasconcelos, B. N. M. de, & Costa Almeida, L. . (2024). Construção de uma avaliação de viés formativo: : a experiência do Educandário Humberto de Campos em análise. Horizontes, 42(1), e023069. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1745

Issue

Section

Seção Temática: Avaliação educacional: velhos embates, novas disputas