Monitoramento e avaliação da política de educação infantil:

relevância e conteúdo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1746

Abstract

The article presents the results of qualitative research whose objective was the systematization of dimensions and criteria to support the monitoring and evaluation of the quality of Early Childhood Education provision within the scope of a municipal education system. The study methodology included an analysis of legislation, standards and documents drawn up by the federal government and a review of national and foreign literature that addresses theoretical-methodological elements capable of supporting the notion of quality to be assumed in such an assessment. Based on bibliographical research, a Reference Matrix is proposed with dimensions and criteria relating to the organization and management of the provision of assistance to the stage.

 

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Author Biographies

Maria Luiza Rodrigues Flores, Universidade Federal do Rio Grande Sul - UFRGS

Possui mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Realizou estágio pós-doutoral no Programa de Estudos pós-graduados em Psicologia Social da PUC/SP. Em 2018, realizou estágio pós-doutoral junto ao Programa de Pós-graduação da Faculdade de Educação da USP, com período de estudos junto à Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia (UNIMORE/Itália). É Professora Associada da Faculdade de Educação da UFRGS,  integrando o Núcleo de Estudos de Políticas e Gestão da Educação e docente do Programa de Pós-graduação em Educação (UFRGS).

Sandra Zákia Lian de Sousa , Universidade de São Paulo - USP

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, mestrado em Educação: Currículo, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professora colaboradora da Universidade de São Paulo. Desde 2019 compõe a diretoria executiva da Associação Brasileira de Políticas e Administração da Educação - ANPAE. 

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Published

2024-06-15

How to Cite

Flores, M. L. R., & Sousa , S. Z. L. de. (2024). Monitoramento e avaliação da política de educação infantil: : relevância e conteúdo. Horizontes, 42(1), e023088. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1746

Issue

Section

Seção Temática: Avaliação educacional: velhos embates, novas disputas