a Pedagogy of gender non-violence at school

post-critical perspective on the curriculum?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1795

Keywords:

Violência de gênero. Escola. Currículo. Perspectiva pós-crítica.

Abstract

In this article, gender violence is understood as a type of violence ensured in a plot of power, which affects multiple identities in different spaces. Thus, based o the literature, it is discussed whether and/or how the post-critical perspectives of the curriculum contribute to confronting this violence at school. In the results, it was found that current discussions on the curriculum have the school space as essential in the development of educational practices for diversities and differences. Investing in this space, the possible deconstruction of mistaken concepts about the exercise of sexuality, as well as the production/reproduction of gender and intersection rules, which condition the submission, repression and silencing of bodies.

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Author Biographies

Adriana da Silva Dias, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Maranhão (UFMA).  Integra o Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Educação, Mulheres e Relações de Gênero - GEMGE/UFMA, inserida na Linha de Pesquisa: Diversidade Estudos e Pesquisas sobre Gênero e Sexualidade nas Práticas Educativas - GESEPE/UFMA. 

Sirlene Mota Pinheiro da Silva, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - FEUSP. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMA. Especialista em Metodologia do Ensino Superior - CEMES . Docente do Departamento de Educação I e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Maranhão - PPGE/UFMA. Pesquisadora e Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Gênero e Sexualidade nas Práticas Educativas - GESEPE/UFMA. 

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Published

2024-07-01

How to Cite

Dias, A. da S., & Silva, S. M. P. da. (2024). a Pedagogy of gender non-violence at school: post-critical perspective on the curriculum?. Horizontes, 42(1), e023098. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1795