Alinhamento e controle:

as recomendações da OCDE ao Saeb

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1796

Abstract

The article analyzes the 2021 OECD document National Assessment Reform: main considerations for Brazil. Based on content analysis, three categories emerged: a) alignment and monitoring as a condition for improving the quality of education; b) Saeb and state external assessments: alignment of scales and complementarity between instruments; c) Saeb: deepening the control and monitoring of education systems. The defense of the alignment between Saeb, BNCC and state assessments and the search for standardization, monitoring and control of pedagogical work was evident. The concept of quality in the OECD's recommendations to Brazil is based on technical and economic rationality and the demands of the production system.

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Author Biographies

Jean Douglas Zeferino Rodrigues, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP

Doutor em Educação pelo Programa de Pós Graduação da FE Unicamp/LOED. Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação Escolar da UNESP Campus de Araraquara. Desenvolve pesquisa na área educacional com ênfase em reformas educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: trabalho docente, gerencialismo, responsabilização e avaliação em âmbito educacional. É Professor de Educação Básica Técnica e Tecnológica EBTT do IFSP Campus de Bragança Paulista.

Luana Ferrarotto, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).
Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo
(IFSP), câmpus Bragança Paulista.
Integrante do grupo de pesquisa Avaliação e Relações Escolares (Ares) do IFSP.

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Published

2024-06-02

How to Cite

Rodrigues, J. D. Z., & Ferrarotto, L. (2024). Alinhamento e controle: : as recomendações da OCDE ao Saeb. Horizontes, 42(1), e023081. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1796

Issue

Section

Seção Temática: Avaliação educacional: velhos embates, novas disputas