Educate the worker or educate them to not work?

The shift from technical-scientific training to socio-emotional skills

Authors

  • Debora Cristine Trindade Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste https://orcid.org/0000-0002-1790-962X
  • Paulino José Orso Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1803

Keywords:

Educação, História da Educação, Políticas Educacionais, Competências socioemocionais

Abstract

The purpose of this article is to reflect on social changes, especially in the production of material life, and to verify how education responds to these transformations through educational policies. It is considered that these aim to prepare individuals to live in the (new) society in a (challenging) context of intense changes and that society, work and education are undergoing profound changes, as a result of technical and scientific development, of politics and the way of producing social life. As a result, we see a shift from concern with cognitive, scientific and technical training to the development of socio-emotional skills and competencies.

 keywords: Education. History of education. Educational policies. Socio-emotional skills.

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Author Biographies

Debora Cristine Trindade, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Doutoranda em Educação pela UNIOESTE, campus de Cascavel. Professora pedagoga da rede estadual de ensino no Estado do Paraná, e professora do curso profissionalizante de Formação de Docentes no Colégio Estadual Barão do Rio Branco. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em História, Sociedade e Educação no Brasil - GT da Região Oeste do Paraná - HISTEDOPR na Unioeste. 

Paulino José Orso, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas .  Atualmente é professor associado da Universidade Estadual do Oeste do Paranáe líder do grupo de pesquisa HISTEDBR-PR.

 

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Published

2024-09-27

How to Cite

Trindade, D. C., & Orso, P. J. (2024). Educate the worker or educate them to not work? : The shift from technical-scientific training to socio-emotional skills. Horizontes, 42(1), e023124. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1803