High school reform, BNCC and art teaching

reflections in the light of historical-critical pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1829

Keywords:

Reforma do Ensino Médio, BNCC, Ensino de arte, Pedagogia Histórico-Crítica

Abstract

The history of High School in Brazil is made up of tensions, conflicts and disputes surrounding its organization, purpose and identity and determined by the contradictions of the country's social formation. With this in mind, through a study of a theoretical-bibliographical nature, in this article, the assumptions of the reform of Secondary Education, the National Common Curricular Base and art teaching are analyzed in the light of historical-critical pedagogy. The aim is, therefore, to contribute to the collective construction of an education that provides access for the popular classes to the highest levels of science, philosophy and art, aiming at a radical transformation of society.

Keywords: Secondary education reform. BNCC. Art teaching. Historical-critical pedagogy.

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Author Biographies

Carla Chakirian Barretto Coelho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP

Professora na educação básica da rede estadual Estadual de São Paulo. Licenciada em Educação Artística (Artes Visuais). Aluna do curso de Pós-Graduação em Educação Básica no IFSP/Campus Hortolândia.

Jeferson Anibal Gonzalez, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná - IFPR

Doutor em Educação. Professsor EBTT-Educação/Pedagogia no IFSP/Campus Hortolândia.

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Published

2024-11-22

How to Cite

Chakirian Barretto Coelho, C., & Gonzalez, J. A. (2024). High school reform, BNCC and art teaching: reflections in the light of historical-critical pedagogy. Horizontes, 42(1), e023148. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1829

Issue

Section

Seção Temática: Os reformadores empresariais da educação e o ensino de Ciências Sociais e Humanas: uma discussão a partir da Pedagogia Histórico-Crítica