Emancipatory education and the relationship with entrepreneurial behavior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1833

Keywords:

Educação emancipadora, Teoria Hist´órico-Crítica, Desigualdades, Subjetividade

Abstract

The objective of this article is to study entrepreneurial behavior and relationship with emancipatory education. It is a critical-reflective text on the emancipatory reach of entrepreneurial behavior and entrepreneurship in vulnerable people and populations and in states of poverty, as well as on the role that universities play in promoting, disseminating and teaching these types of entrepreneurships. The entrepreneurial phenomenon, its criticisms and benefits are analyzed from different points of view. We focus on the methodology as a bibliographical investigation, analyzing and comparing several investigations related to criticisms of the entrepreneurial movement and those that highlight its emancipatory potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Frank Jose Gutierrez Sivira, Universidade São Francisco - USF

Doutor em Ciências Humanas pela Faculdade de Humanidades da La Universidad del Zulia-Luz, Venezuela.  Professor Visitante pelo Programa de Desenvolvimento da Pós-Graduação (PDPG) Solidariedade Acadêmica - CAPES, do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco-USF, Itatiba, SP- Brasil. 

Daniel Novaes, Universidade São Francisco - USF

 Doutor em Educação pela Universidade São Francisco.  Pós-doutorando e bolsista da Fundação de Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior pelo Edital Solidariedade Acadêmica no Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Educação, pela Universidade São Francisco-USF. 

 

References

ABELLA, C. L. B. Amartya Sen y el desarrollo humano. Memorias, [S. l.]. v. 8, n. 13, p. 277-288, 2010.

AKYOL, A. E. An analysis of neoliberal small entrepreneurship through the concepts of hegemony and governmentality. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 202-213, 2022. DOI: https://doi.org/10.47934/tife.11.02.07

AL‐DAJANI, H.; CARTER, S.; SHAW, E.; MARLOW, S. Entrepreneurship among the displaced and dispossessed: Exploring the limits of emancipatory entrepreneuring. British Journal of Management, [S. l.], v. 26, n. 4, p. 713-730, 2015. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8551.12119

ANTONCIC, B.; HISRICH, R. D. Clarifying the intrapreneurship concept. Journal of small business and enterprise development, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 7-24, 2003. DOI: https://doi.org/10.1108/14626000310461187

BOISIER, S. ¿Si el desarrollo fuese una Emergencia Sistémica? Ciudad y territorio. Estudios Territoriales, Madrid, v. XXXV, n. 138, p.565-587, 2003.

CARMO, L. J. O.; ASSIS, L. B. de; GOMES JÚNIOR, A. B.; TEIXEIRA, M. B. M. O empreendedorismo como uma ideologia neoliberal. Cadernos EBAPE. BR, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 18-31, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395120200043

CHANDRA, Y. Social entrepreneurship as emancipatory work. Journal of Business Venturing, [S. l.], v. 32, n. 6, p. 657-673, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2017.08.004

COSTA, S. de S. G. Governamentalidade Neoliberal, Teoria do Capital Humano e Empreendedorismo. Educação & Realidade, [S. l.], v. 34, n. 2, 2009. Disponible en: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/8299. Acceso en: 12 mar. 2024.

ÉSTHER, A. B. A política de identidade do empreendedorismo: uma análise na perspectiva da sociologia figuracional e da psicologia social crítica. Cadernos EBAPE. BR, [S. l.], v. 17, p. 857-870, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395176629

FERRAZ, J. de M.; FERRAZ, D. L. da S. Do espírito do capitalismo ao espírito empreendedor: a consolidação das ideias acerca da prática empreendedora numa abordagem histórico-materialista. Cadernos EBAPE. BR, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 105-117, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395120200246

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 71. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

GIROUX, H. El reto y promesa de la pedagogía crítica en la nueva era de la información: una entrevista con Henry Giroux. Education in the Knowledge Society (EKS), [S. l.], v. 10, n. 3, p. 243-255, 2009. DOI: https://doi.org/10.14201/eks.3973

GOSS, D.; JONES, R.; BETTA, M.; LATHAM, J. Power as practice: A micro-sociological analysis of the dynamics of emancipatory entrepreneurship. Organization studies, [S. l.], v. 32, n. 2, p. 211-229, 2011. DOI: https://doi.org/10.1177/0170840610397471

HAN, B.-C. Sociedade do Cansaço. São Paulo: Vozes, 2015.

HAUGH, H. M.; TALWAR, A. Linking social entrepreneurship and social change: The mediating role of empowerment. Journal of business ethics, [S. l.], v. 133, p. 643-658, 2016. DOI: https://doi.org/10.1007/S10551-014-2449-4.

MATURANA, H. La Objetividad entre paréntesis: un argumento para obligar. Santiago: DOLMEN, 1997.

NOVAES, D. Por entre olhares, o humano: processos de constituição de uma criança (com autismo) no segundo ano do ensino fundamental. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade São Francisco, Itatiba, 2022. Disponible en: https://www.usf.edu.br/galeria/getImage/427/8885821332712951.pdf. Acceso en: 27 jun. 2022.

OVIEDO, C. F. T.; MISOCZKY, M. C. Por una crítica ontológica de la ideología del emprendimiento. Innovar: Revista de ciencias administrativas y sociales, [S. l.], v. 30, n. 78, p. 61-74, 2020. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/26939715. Acceso en: 20 ago. 2024.

PERGELOVA, A.; ANGULO-RUIZ, F.; DANA, L.-P. The Entrepreneurial Quest for Emancipation: Trade-Offs, Practices, and Outcomes in an Indigenous Context. Jornal of Bussines Ethics, [S. l.], v. 180, p. 481-503, 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-021-04894-1.

RINDOVA, V. P.; SRINIVAS, S. B.; MARTINS, L. L. How to break free: An orders-of-worth perspective on emancipatory entrepreneurship. In: Eberhart, R.N., Lounsbury, M. and Aldrich, H.E. (Ed.). Entrepreneurialism and society: New theoretical perspectives. England: Emerald, 2022. p. 101-127. https://doi.org/10.1108/S0733-558X20220000081006

SHEPHERD, D. A.; PARIDA, V.; WINCENT, J. Entrepreneurship and poverty alleviation: The importance of health and children’s education for slum entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, [S. l.], v. 45, n. 2, p. 350-385, 2020. DOI: https://doi.org/10.1177/1042258719900774

SIVIRA, F. G. Desarrollo local-endógeno y el papel de las universidades en la formación de cultura emprendedora e innovadora en territorios sociodeprimidos. Laurus, [S. l.], v. 12, n. 22, p. 139-152, 2006.

SIVIRA, F. G. Comportamiento emprendedor en la organización universitaria, las identidades profesionales de sus actores y la transformación universitaria. Gestión y Gerencia, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 26-47, 2012. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5303709. Acceso en: 20 ago. 2024.

SOUSA, A. S. de; OLIVEIRA, G. S. de; ALVES, L. H. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da FUCAMP, [S. l.], v. 20, n. 43, p. 91, 2021.

SUTTER, C.; BRUTON, G. D.; CHEN, J. Entrepreneurship as a solution to extreme poverty: A review and future research directions. Journal of business venturing, [S. l.], v. 34, n. 1, p. 197-214, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2018.06.003.

VIGOTSKI, L. S. Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, [S. l.], v. 21, p. 21-44, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000200002

VIGOTSKI, L. S. Psicologia da arte. (2a ed.). São Paulo: Martins Fontes. 2001.

Published

2024-09-22

How to Cite

Jose Gutierrez Sivira, F., & Novaes, D. (2024). Emancipatory education and the relationship with entrepreneurial behavior. Horizontes, 42(1), e023119. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1833