The physical education teacher as an intellectual:

notes from Antonio Gramsci’s social theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1898

Keywords:

Educação Física, Professor Intelectual., Legitimidade da Educação Física Escolar

Abstract

The study discusses the physical education teacher as an intellectual in school education based on the theoretical contributions of Antonio Gramsci. It thus makes use of a set of positions by authors, such as Bracht, referring to physical education as a curricular component; and Gramsci’s concept of intellectual. As a synthesis, it is pointed out that the physical education teacher as an intellectual is linked to three dimensions, that is: political, epistemological, and pedagogical. In addition, it is considered that an intellectual in the Gramscian perspective reflects critically on reality and represents the collective and the organization in an organic way, which gives them legitimacy within a certain function or profession in society.


Keywords: Physical education. Intellectual teacher. Legitimacy of school physical education.

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Author Biographies

Fernanda Yully dos Santos Monteiro, Universidade Federal do Pará - UFPA

Mestre e Doutoranda pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (PPGED/UFPA). Professora da  Universidade Federal do Pará, da carreira de Magistério do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT). Integrante do Centro Avançado de Estudos em Educação e Educação Física (CAÊ). 

Renan Santos Furtado, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA (PPGED) . Professor  da Universidade Federal do Pará (UFPA), da carreira de Magistério do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT). Pesquisador do Centro Avançado de Estudos em Educação e Educação Física (CAÊ-UFPA). 

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Published

2024-12-11

How to Cite

Monteiro, F. Y. dos S., & Furtado, R. S. . (2024). The physical education teacher as an intellectual:: notes from Antonio Gramsci’s social theory. Horizontes, 42(1), e023153. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1898