Producing research on childhood(s) and problematizing ethical and epistemological issues in research with children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v41i1.1654

Abstract

This article is the result of studies and debates conducted by researchers of the Group of Studies and Research Childhoods, Teacher Education and Cultural Diversity (GIFORDIC) about ethical and epistemological issues present in research with children. The text seeks to problematize them in the face of the theoretical and methodological procedures adopted in investigations carried out by GIFORDIC in the field of Early Childhood Education, discussing works that address the right to the city of children who live and produce their educabilities in urban peripheries, especially in the city of São Gonçalo/RJ. We think it is necessary to deepen the conception of ethics in research with children as an experience of knowledge.

Keywords: Research Ethics; Research with children; Childhood and the Right to The city.

 

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Author Biographies

Maria Tereza Goudard Tavares, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Maria Tereza Goudard Tavares -Professora Associada da Faculdade de Formação de Professores da UERJ-vinculada oa Departamento de Educação e ao Program ade Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais -PPGedu-UERJ/FFP.  Procientista da FAPERJ desde 2009, Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/2003) e Pós-Doutora em Educação pela UNICAMP(2014). Faz parte do GT de Educação Popular da Anped, já tendo exercido a Coordenação do GT no biênio 2020-2021. Coordena atualmente o Grupo de Estudos e Pesquisas Infâncias, Formação de Professores e Diversidade Cultural - (GIFORDIC), dedicando-se aos temas da Educação Popular e infâncias no território;  Direito à cidade; Formação de Professores(as) para a Educação Infantil e Educação Popular  e Movimentos Sociais Urbanos.  

Adrielle Lisboa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Doutoranda em Educação pelo (PPGEDU) - Processos Formativos e Desigualdades Sociais, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) - Faculdade de Formação de Professores (FFP). Mestre em Educação ( UERJ - 2021) e graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FFP - 2017) E-mail: driellelisboa@gmai.com.   

Carla Verônica Corrêa Cardoso, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Doutoranda em Educação pelo (PPGEDU) - Processos Formativos e Desigualdades Sociais, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) - Faculdade de Formação de Professores (FFP). Mestre em Educação (UERJ - 2022) e graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ - 1991), com habilitação em Orientação Educacional. E-mail: carlaveronica73726@gmail.com

 

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Published

2023-12-01

How to Cite

Goudard Tavares, M. T., Lisboa, A. ., & Corrêa Cardoso, C. V. (2023). Producing research on childhood(s) and problematizing ethical and epistemological issues in research with children. Horizontes, 41(1), e023040. https://doi.org/10.24933/horizontes.v41i1.1654

Issue

Section

Seção Temática: Ética em Pesquisa de Educação e Integridade Acadêmica