A case study on the explorations of ChatGPT in the development of probabilistic literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1668

Keywords:

Ensino de Probabilidade, Inteligência Artificial, ChatGPT, Letramento Probabilístico, Base Nacional Comum Curricular

Abstract

The National Common Curricular Base (BNCC) expanded the space of Probability in Brazilian Basic Education, creating new opportunities and new challenges for teachers, with the introduction of frequentist probabilistic, as well as demands that require the absorption of digital technologies in Mathematics classes. In the curriculum of the São Paulo state network, a new curricular component was created in High School, under the condition of Formative Itinerary: Certainty and Uncertainty: what is Probability for - Trends and Decisions. In this context, we analyze the support of Artificial Intelligence (AI), through ChatGPT, in students' investigations about situations involving chance and randomness. Our results point to the potential of AI to promote probabilistic literacy.

Keywords: Probability Teaching. Artificial intelligence. ChatGPT. Probabilistic Literacy. Common National Curriculum Base.

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Author Biographies

Cassio Cristiano Giordano, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica - SP e pós-doutorado em Educação em Ciências na Universidade Federal do Rio Grande (FURG).  Professor de Educação Básica II - Secretaria de Estado da Educação do Governo do Estado de São Paulo (SEDUC-SP). Pesquisador Assistente do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática (GHEMAT).  

Marco Aurélio Kistemann Junior, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Doutorado na Universidade Estadual Paulista (UNESP-RioClaro) em Educação Matemática. Professor-associado do Departamento de Matemática e professor da Linha de Pesquisa Formação de Professores de Matemática do Mestrado Profissional em Educação Matemática (UFJF) e do Mestrado Profissional em Gestão Escolar e Avaliação do CAED/UFJF.  

 

 

Fabiano dos Santos Souza, Universidade Federal Fluminense - UFF

Mestre em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Professor da Universidade Federal Fluminense (UFF). Integrante do Grupo de Pesquisa em Processo de Ensino e Aprendizagem em Matemática - PEAMAT da PUC-SP. Atua como pesquisador do Grupo de Trabalho (GT12) - Educação Estatística da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). 

 

 

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Published

2024-10-23

How to Cite

Giordano, C. C., Kistemann Junior, M. A., & Souza, F. dos S. . (2024). A case study on the explorations of ChatGPT in the development of probabilistic literacy. Horizontes, 42(1), e023132. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1668