The development of teachers' knowledge related to Combinatorics through a formative process with 4th and/or 5th-grade Elementary School teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1769

Keywords:

Conhecimentos combinatórios, Formação de professores, Matemática, Anos iniciais, Teoria dos Campos Conceituais

Abstract

The article discusses the development of teacher knowledge on combinatorial situations, invariants, and symbolic representations through a formative process (FP) with teachers who teach mathematics in 4th and 5th grade elementary school classes. This is a segment of a broader research that began with semi-structured interviews aimed at identifying the participants' profiles, followed by the development of an FP over three meetings. This text focuses on the third meeting, where the teachers reflected on strategies to approach Combinatorics in the classroom. The data indicate that the research participants expanded their understanding in identifying relationships and properties in combinatorial situations, enhancing their knowledge throughout the FP.

 

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Author Biographies

Diana França Costa da Silva, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica (Edumatec) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).  Integrante do Grupo de Estudos em Raciocínio Combinatório e Probabilístico (Geração), do Centro de Educação da UFPE. 

Jaqueline Aparecida Foratto Lixandrão Santos, Universidade de Pernambuco - UFPE

Doutorado pela Universidade São Francisco e pós-doutorado pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica (Edumatec) da UFPE.

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Published

2024-09-22

How to Cite

Silva, D. F. C. da, & Santos, J. A. F. L. (2024). The development of teachers’ knowledge related to Combinatorics through a formative process with 4th and/or 5th-grade Elementary School teachers. Horizontes, 42(1), e023121. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1769