Experience as a possibility for the ecology of action from a decolonizing perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1793

Keywords:

Pragmatismo, John Dewey, Ecologia de saberes, Estudos de(s)coloniais, Experiência

Abstract

The article analyzes the concept of experience as a way of life and its relevance to the "ecology of knowledges", contrasting hegemonic and colonial paradigms. It highlights John Dewey's epistemic pragmatism, defending its contribution to the intelligibility of the experience of the oppressed. It questions whether Dewey promotes the decolonization of knowledge. Using a qualitative approach in the Philosophy of Education and dialoguing with Grazziontin, Klaus and Pereira (2022), it concludes that Dewey's theory encourages decolonizing action, emerging from critical reflection and transformative practice. Thus, his conception of experience is fundamental for an ecology of knowledge and practices, strengthening decoloniality as a way of life.

 Keywords: Pragmatism. John Dewey. Ecology of Knowledge. Colonial(s) Studies. Experience.

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Author Biographies

Antonio Oliveira Dju, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPEDU) da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Bolsista pela CAPES. Membro do Grupo de Pesquisa A Educação Filosófica de Crianças, Adolescentes e Jovens. 

 

Darcisio Natal Muraro, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo-USP. Professor da Universidade Estadual de Londrina-UEL. 

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Published

2024-07-04

How to Cite

Dju, A. O., & Muraro, D. N. . (2024). Experience as a possibility for the ecology of action from a decolonizing perspective. Horizontes, 42(1), e023109. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1793