The “New” High School as part of business reforms in Brazilian education

from announced tragedy to consolidated disaster

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1820

Keywords:

Pedagogia Histórico-Crítica, Ensino Médio, Políticas Educacionais

Abstract

Situated within the scope of History and Philosophy of Education, the article seeks to identify the class interests contained in the educational reforms that came into force in the context of the resurgence of the crisis of capitalist sociability, in particular those relating to the New Secondary Education. With support from historical-critical pedagogy, it highlights the lack of definition that, historically, characterizes Brazilian high school and the presence of the business sector in the public policies that determine it. It presents the aspects of the New Secondary Education that benefit private and business interests and announces the consequences already observed since its implementation. The sources - laws, projects and opinions – are analyzed in the light of historical-dialectical materialism. It concludes that the direction of the New Secondary Education is indeterminate, given the contradictions that mark the resumption of social-liberalism in the national executive.

Keywords: Historical-critical pedagogy. High school. Educational policies.

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Author Biographies

Robson Machado, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas "História, Sociedade e Educação no Brasil" - HISTEDBR. 

Régis Henrique dos Reis Silva, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doutor em Filosofia e História da Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Professor no Departamento de Filosofia e História da Educação da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (DEFHE/FE/Unicamp). 

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Published

2024-11-14

How to Cite

Machado, R., & Silva, R. H. dos R. (2024). The “New” High School as part of business reforms in Brazilian education: from announced tragedy to consolidated disaster. Horizontes, 42(1), e023145. https://doi.org/10.24933/horizontes.v42i1.1820

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Section

Seção Temática: Os reformadores empresariais da educação e o ensino de Ciências Sociais e Humanas: uma discussão a partir da Pedagogia Histórico-Crítica